De Stedumer – Juni 2008
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – Juni 2008, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
Juni 2008
Belangstellenden gezocht
De vakantie valt vroeg dit jaar. Zelfs deze Stedumer zal door snelle vakantiegan-
gers pas weken later gelezen worden. Is dit dan oud nieuws geworden? Ach de
tijd gaat niet zo snel in ons dorp. Wel zijn we een informatiebord rijker. Met dank
aan de voormalige handelsvereniging.
Sinds februari is deze Stedumer een dorpskrant. We hebben op de voorjaarsver-
gadering toegelicht wat dat betekent. In het kort: na de zomer moeten alle adver-
tenties weer nieuw geld gaan opleveren. Dit komt nu bij dorpsbelangen terecht.
Wist u dat één zo’n krantje ongeveer 60 cent kost? Een serieuze zaak dus om in-
houdelijk en financieel alles op orde te hebben. We willen nieuwe rubrieken ma-
ken en hopen op wat schrijvers- en journalistiektalent in het dorp.
Een ander item van de vergadering was de winkel. Er zijn nog steeds mensen
mee bezig maar veel levert het niet vooralsnog niet veel op. Wel is de rijdende
winkel een uitkomst. De panden van winkel en showroom lijken te gaan verande-
ren. Mooi dat het weer gebruikt gaat worden. Leegstand is maar niks. Er zijn
mensen die zeggen er veel huizen te koop staan omdat de winkel weg is. Feit is
echter dat heel Noord-Groningen veel te koop heeft staan.
Met de te koop staande kavels wil het nog niet heel erg lukken. Ik heb er bij radio
noord op 31 mei nog wel reclame voor gemaakt, wie weet helpt dat nog wat. Naar
aanleiding van de vragen die Lies heeft gesteld in de raad komt er nu een gesprek
met de gemeente om te kijken wat we hier mee aan moeten. Alleen maar nog
meer onbebouwde vrije kavels doet het dorp geen goed. En het voetbalt niet ge-
weldig.
Mocht u het nog niet gehoord hebben dan bij dezen: de peuterspeelzaal zal ver-
trekken uit het klokkenpadgebouw. Dit is niet langer geschikt hiervoor. De speel-
zaal zal in het najaar bij de OBS de Bongerd gaan inhuizen. We krijgen dus zo-
waar bijna een brede school (vensterschool) in Stedum.
Wij hebben de eerste financiën binnen voor de Focke Avonturentuin. Na de va-
kantie willen we samen met de schooljeugd gaan kiezen wat er kan komen op het
grasveld naast de jeu de boules baan. De landschapsarchitect zal met
Lees verder >>
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een Stedumer. De
keuze is in principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is.
Zo krijg je door de jaren heen een beeld van het gezicht van Stedum.
Stuur vooral foto’s die hiervoor in aanmerking kunnen komen naar de redactie. De
leukste wordt geplaatst.
Op de foto staan dit keer maar liefst twee Stedumers: Lotte Reker (links) en Sabi-
ne Tillema. Beide kinderen liepen als volleerde modellen op de catwalk tijdens
een modeshow in de feestweek. Verderop in deze Stedumer een uitgebreide foto-
reportage van deze week.(foto: Jan-Jaap Aué)
3
voorstellen komen en hopelijk lukt het ons om dit dan ook zo snel mogelijk te gaan
uitvoeren. Want het blijkt ook nog een jaar te worden waarin het Focke-project
weer nieuw leven ingeblazen gaat worden. Dat kan toch geen toeval zijn. Tenslot-
te vind u elders in deze Stedumer een bijdrage van de Nicole en Peter, de nieuwe
eigenaren van de Jensema boerderij. Zij vertellen daarin hun plannen voor de toe-
komst en hoe één en ander zal veranderen. Het is goed dat u daar kennis van
neemt en eventueel vragen komt stellen naar aanleiding van uw zorgen.
Blijft over u een fijne zomer en vakantietijd toe te wensen.
Bardo Heeling,
voorzitter dorpsbelangen
Feest voor de kinderen in de feestweek
De kindermiddag tijdens de feestweek op woensdag 14 juni was een groot suc-
ces, maar liefst 115 kinderen deden mee. Het programma voor de peuters en de
kleuters was bij de feesttent, de andere kinderen hebben een survivalmiddag ge-
had die bij de haven begon en eindigde.
Het winnende team van de survivaltocht
4
Bij de tent
De kleuters waren de hele middag druk met hordelopen, kogelstoten, estafette,
penalty schieten en ponyrijden op een echte pony. Ze mochten ook op een rodeo
paard, een opblaaspaard dat door de rest van groep hard heen en weer werd ge-
trokken. De kunst was om er zo lang mogelijk op te blijven zitten.
De peuters hadden de hele feesttent voor zichzelf en konden naar harte lust spe-
len. Er was een groot springkussen, ze konden bouwen met grote blokken en er
waren fietsjes en trekkertjes waarmee ze door de tent konden rijden. Tussendoor
gingen ze samen met Roos Regenboog dansen in een grote kring op de cam-
pinghit Tjoe Tjoe Wa.
Survivaltocht
Scoutinggroep ‘de Struners’ (uit Stedum, in oprichting) organiseerden voor de ou-
dere kinderen een survivaltocht door het dorp. In teams gingen de kinderen met
kompas en andere hulpmiddelen op zoek naar de verschillende opdrachten,
waarbij ze snoep konden verdienen. Om het spannend te maken waren er ook 2
snoepdieven in het dorp die snoep probeerden af te pakken. Gelukkig is het ze
niet gelukt!
Bij het ontdekken van de route en het uitvoeren van de opdrachten was samen-
werken (en natuurlijk plezier hebben) het belangrijkst. Je moest samen een tent
opzetten zonder te praten, met blinddoek voelen wat voor objecten er in het bos
hingen, eierwerpen, ballonscheren, met water uitmeten hoelang 5 minuten duren
en een klein parcours afleggen met buikschuiven en 8 persoonsskilatlopen.
Aan het einde ging iedereen een broodje bakken boven het vuur.
Het team dat met de grootste zak snoep terug bij de haven kwam heeft de eerste
prijs gewonnen en ook alle andere teams wonnen een beker met snoepspekkies.
Groep 7 en 8 van De Crangeborg (groep 7 en 8 van De Bongerd waren op werk-
week) hebben een vlot gebouwd dat echt bleef drijven. Zij waren ook verantwoor-
delijk voor de stokken voor het stokbrood bakken, maakten de vuren en waren de
snoepdieven.
We zijn allemaal nat geworden omdat het de hele middag zachtjes regende, maar
gelukkig kunnen de kinderen en vrijwilligers uit Stedum daar goed tegen en maak-
ten ze er een leuke middag van.
Er hielpen veel vrijwilligers op woensdagmiddag, Op Goud Geluk bedankt ze hier-
bij voor hun medewerking.
Ellen Gommers
5
De Feestweek in Foto’s
Sterk…
Sterker…
6
…Sterkst
Er was een modeshow…
… en een metamorfose…
7
Bingo en jeu de boules…
… huldigingen en
prijsuitreikingen…
… en ook
wat te
drinken.
8
Er was muziek…
9
…het was
Feestweek 2008
Foto’s: Jan-Jaap Aué
10
Even voorstellen… de familie Bijen
Wat zijn ze van plan met de Jensemaheert?
Een heel aantal van jullie hebben we de afgelopen weken al eens ontmoet of ge-
sproken: tijdens de gezellige toneelavonden bij ons in de schuur, de crazyrace of
ergens in de feestweek. We voelen ons ondertussen al aardig ingeburgerd in Ste-
dum. Maar we kennen nog niet iedereen en niet iedereen kent ons. Ook onze
plannen met de Jensemaheert zijn voor veel dorpsgenoten nog een vraagteken.
Tijd om ons zelf eens voor te stellen.
Van Twente naar Groningen
Wij zijn Gerard, Christien, Peter en Nicole Bijen. Gerard en Christien (Peter’s ou-
ders) wonen sinds november 2007 aan de Hoofdweg 42 en wij, Peter en Nicole,
wonen op dit moment nog in Overschild met onze twee dochtertjes. We zijn bijna
8 jaar geleden vanuit Twente naar Overschild verhuisd om in het ruime Groningen
ons melkveebedrijf uit te kunnen breiden. Dat pakte goed uit. We boerden prettig
op een mooie locatie aan het Schildmeer. We hadden er nog jaren vooruit ge-
kund, maar vorig jaar deed zich een prachtige kans voor. Per toeval hoorden we
dat de Jensemaheert en de Olde Boelsemaheert te koop stonden. Wat een prach-
tige plek, een leuk dorp, een schitterende boerderij én 135 ha grond aaneengeslo-
ten, een droom voor veel boeren. Dat laatste gaf voor ons dan ook de doorslag.
Bijna de helft meer grond dan we nu hebben. De kans om onze wens te vervullen:
verder uitbreiden.
De opstartfase
Zo begon het. Inmiddels zijn we een jaar verder en runnen we twee bedrijven. We
melken koeien in Overschild en doen akkerbouw in Stedum met veel hulp van
Hans en Eddo Jensema. Wat we graag willen is het gehele melkveebedrijf ver-
plaatsen naar Stedum
