De Stedumer – December 2008
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – December 2008, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
December 2008
1
Alles draait om vrijwilligers
Ook zo vlak voor de kerst netjes geïnformeerd worden over de komende periode,
dat is wat wij als dorpsbelangen voor hebben met elke Stedumer. Gelukkig loopt
het blaadje nog steeds goed. Hier en daar ontstaat iets nieuws. En we hebben
heuse foto’s die er mogen zijn. Gelukkig blijft er ook genoeg te schrijven over el-
kaar en de dingen die gebeuren. Zo hebben we net Sinterklaas en Sint Maarten
achter de rug en nu stuiteren de kinderen gewoon door de kerstvakantie in. Tijd
voor opladen voor het nieuwe jaar. Kerst en oud en nieuw zal een ieder op eigen
wijze invulling gaan geven. De gemeente doet praktische verzoeken als het gaat
om branden, vuurwerk en vernielingen. Dorpbelangen en de voetbalvereniging
gaan verder en regelen weer een feest. Laat het een feest worden maar bedenk
ook dat er genoeg anderen zijn die het liever niet met hele dorp vieren.
Ik moet me aansluiten bij de oproep van de oranjevereniging om eens te rade te
gaan bij uzelf of u niet wat zou willen betekenen voor het dorp. Het is mooi dat Ka-
rel investeert in zijn praktijk. Het is ook mooi dat we woningen krijgen. Maar er is
ook veel moois wat niet moet verdwijnen doordat er meer gebruikers zijn dan vrij-
willigers. Er is van alles te bedenken, lang en kort, éénmalig en langdurig, buiten
of binnen, doen of bedenken, organiseren of meehelpen. Zo ook bij dorpbelangen.
Wij zijn erg blij met een stabiele ploeg. Maar het blijft vrijwilligers werk. Voor het
bestuur geldt dat er twee personen vervangen moeten worden in mei. Via via zijn
er weinig geluiden voor interesse in een bestuurfunctie. Verbaasd? Ik wel. Er
moeten toch nog een aantal mensen in het dorp wonen die deze functie op het lijf
geschreven is. Dus herkent u zich in het volgende: u bent breed geïnteresseerd
maar hebt wel zo u eigen specialiteiten; u zou graag iets oppakken en regelen of
organiseren zodat het wel gebeurd; u hebt soms iets meer tijd maar vaak eigenlijk
(opgeteld) maar iets van 7 uur per maand; u bent geen vergadertijger maar wel
geïnteresseerd in een maandelijkse avond nadenken en meebeslissen over Ste-
dum? Dan wordt het tijd om eens contact te leggen met het bestuur van dorpsbe-
langen voor meer informatie. Bijvoorbeeld met mij: 55 10 96 of
bardoheeling@hetnet.nl.
Ik wens u fijne dagen, en tot in 2009
Bardo Heeling
Voorzitter dorpsbelangen
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een Stedumer. De keuze is in
principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is. Ken je iemand die wel aan
de rubriek wil meewerken of wil je misschien zelf: meld het de redactie.
Op de foto staat dit keer de familie Lagro. (foto: Janna Bathoorn). Micha Lagro deed ooit een
oproep voor hulp bij het opzetten van een kinderboerderij in Stedum. Eldert Ameling vroeg zich
af hoe het met de plannen staat. Verderop in deze Stedumer leest u het.
2
Scoutinggroep ‘De Struners’ is begonnen
(foto’s: Jelle van der Knoop)
De Struners hebben zaterdag 13 december
hun eerste activiteitenmiddag gehad.
Voorlopig gaan we rustig van start met eens
per maand een zaterdagmiddag voor kinde-
ren tussen de 7 en 12 jaar.
Het was die zaterdag flink koud, gelukkig
waren alle Struners stevig aangekleed. We
hebben de eerste keer samen een hut ge-
bouwd, er was een zoektocht met GPS, een
touwtrek wedstrijd en natuurlijk was er een
kampvuur met warme chocolademelk en
marshmallows om weer lekker warm te worden. Alle kinderen vonden het een
leuke middag en ook de begeleiders hebben veel plezier gehad.
De volgende keer komen de Struners bij elkaar op zaterdag 17 januari om 13.30
uur in het Klokkepadgebouw.
Meedoen? Meld je dan bij Ellen Gommers aan als Struner
(ellen.gommers@zonnet.nl; (0596) 58 18 10). Per keer kost het € 2,-.
Natuurlijk ben je ook als begeleider (vanaf 18 jaar) welkom.
Philip Smits, Jelle van der Knoop, Georg Dekkinga, Ellen Gommers
3
Klankbordgroep bodembeweging en gebouwenschade
Nieuw onderzoek naar aardbevingen en bodemdaling
Onafhankelijke deskundigen van TNO onderzoeken de komende tijd opnieuw de
gevolgen van de aardbevingen en de bodemdaling voor woningen en gebouwen.
In januari komen zij met hun eerste bevindingen. Het onderzoek is tot stand ge-
komen in samenwerking met de klankbordgroep bodembeweging en gebouwen-
schade. Leden van deze groep zijn inwoners uit de gemeente Loppersum.
Al sinds de jaren 80 vinden er in en rond de gemeente Loppersum lichte aardbe-
vingen plaats die samenhangen met de gaswinning in Slochteren. Deze samen-
hang wordt tegenwoordig door de deskundigen erkend, net als de bodemdaling
door de gaswinning. Maar, zo zeiden de deskundigen van de NAM, de bevingen
zijn van dien aard dat we ons niet ongerust hoeven te maken. Eventuele lichte
schade door de trillingen hebben ze beloofd te vergoeden.
Op 8 augustus 2006 kwam er rond Westeremden een beving met de sterkte van
3,5 op de schaal van Richter. Zo’n sterke beving was er nog nooit geweest. Had-
den die deskundigen wel gelijk met steeds te blijven zeggen dat het allemaal wel
meevalt? Zouden er misschien nog zwaardere bevingen komen?
Die onzekerheid was voor Dorpsbelangen Middelstum aanleiding om nieuw on-
derzoek te eisen over het verband tussen gaswinning en bodembeweging. Mid-
delstum kreeg de steun van burgemeester Rodenboog. Hij zette zich bij de
De belangrijkste vragen van TNO zijn:
(cid:1)
Welke onderzoeken zijn uitgevoerd naar het verband tussen de aardgas-
winning, daaraan gerelateerde aardbevingen en gebouwenschade? Is daarbij ge-
bruik gemaakt van de laatste stand van zaken van de techniek? Zo nee, zijn van
nieuw onderzoek betere resultaten te verwachten?
(cid:1)
Wat is de draagwijdte van de conclusies van het bestaande onderzoek en
de gehanteerde vooronderstellingen en uitgangspunten. Het gaat hierbij om een
kritische beoordeling.
(cid:1)
Kan op grond van de onderzoeken worden gesteld dat de maximaal te ver-
wachten kracht van de aardbevingen 3.9 op de schaal van Richter zal bedragen?
(cid:1)
Wat zijn de mogelijke gevolgen in termen van aard en omvang van gebou-
wenschade?
(cid:1)
Welke andere oorzaken van schade aan gebouwen kunnen benoemd wor-
den, zoals, maar niet beperkt tot, veranderingen in de grondwaterstand.
(cid:1)
Is er voldoende informatie voorhanden om het aandeel van alle mogelijke
schadeoorzaken naar relatieve waarde te schatten?
Verder zal TNO proberen een model te maken dat het beter mogelijk moet maken
het aandeel van de verschillende mogelijke oorzaken van schade in te schatten bij
concrete schadegevallen.
4
provincie in om een dergelijk onderzoek in samenwerking met het waterschap en
de NAM van de grond te krijgen. Verder deed hij Dorpsbelangen Middelstum de
suggestie een Klankbordgroep uit de bevolking van Loppersum samen te stellen
die mee zou denken met de Provincie over de vraagstelling van het onderzoek.
Hilda Groeneveld formeerde de klankbordgroep: Westeremden (Reinder Dijk),
Huizinge (Toni van Batenburg), Stedum (Jelle van der Knoop), Westerwijtwerd
(Koos de Vries), Toornwerd (Jan Veenstra) en Middelstum (Hilda Groeneveld). De
Vereniging Groninger Dorpen is vertegenwoordigd door Marko Datema uit Mid-
delstum. Alle leden hebben een link naar de dorpsbelangenvereniging in hun
dorp: ze zijn bestuurslid of ze zijn door het bestuur nadrukkelijk verzocht de be-
langen van het dorp in de Klankbordgroep te behartigen.
De Klankbordgroep stelde vanaf het begin dat zij geen verantwoordelijkheid kon
dragen voor de opzet en uitvoering van het onderzoek. Ze wil een klankbord zijn
namens de bevolking van de gemeente Loppersum en brengt in die rol adviezen
en wensen naar voren over de inrichting van het onderzoek. Zij startte op 15 ja-
nuari 2007.
Intussen had de Provincie ingestemd met een dergelijk onderzoek. Zij stelde een
Stuurgroep in en vroeg TNO een offerte uit te brengen. De Stuurgroep bestaat uit
vertegenwoordigers van het Waterschap Noorderzijlvest, het KNMI, de Commis-
sie Bodemdaling, de Technische Commissie Bodembeweging (TCB
