De Stedumer – Maart 2008
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – Maart 2008, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
Maart 2008
Een nieuwe lente, een nieuwe Stedumer
Vanaf nu is De Stedumer niet langer een uitgave van de Voetbalvereniging
Stedum maar van Vereniging voor Dorpsbelangen Stedum. Natuurlijk weten we
allemaal al langer dat er meer en meer dorpsnieuws in staat dan voetbalinformatie.
Dat nieuws blijft. Maar dit dorpsblad zou nu niet kunnen bestaan zonder zijn
verleden. Daarom wil ik iedereen die de vele uren er telkens weer instak
bedanken. De voetbalvereniging heeft wat nagelaten.
Dat het een beetje anders zal worden zal u niet verbazen. Het uiterlijk van de
omslag is het eerste. En er zijn beslist ideeën om het blad nog leuker en beter te
maken. Dat moet ook want het moet gelezen worden!
Het bestuur heeft de afgelopen maand met de wethouders van Loppersum gepraat
over allerhande zaken en over onze plannen.
Het is de bedoeling om dit jaar september het huidige trapveld bouwrijp te maken
voor de eerste fase woningbouw. Tot die tijd kan het nog als trapveld gebruikt
worden. Daarna kan het trapveld verplaatst worden naar het stuk grond ernaast,
waar de tweede fase gepland staat. De planning daarvan is nog onduidelijk. Wel is
alle benodigde grond nu in bezit van de gemeente. Dit is gelukt door de geplande,
ruime, bossingel te reduceren tot een bomenrij. Aan de van Triezenbergstraat
zit De Groninger Steen met beklemrechten. En de drie geplande huizen gaven
toch niet genoeg opbrengst. En om meer te kunnen bouwen moet gewacht worden
tot op zijn vroegst 2014. We gaan bij de Groninger Steen bepleiten dat er voor de
kale en open hoek een snellere oplossing komt. Op het achterliggende terrein kan
dan mooi gespeeld en gevoetbald worden.
>> lees verder op pagina 4
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont vanaf nu het gezicht van een Stedumer. De keuze
is in principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is. Zo krijg
je door de jaren heen een beeld van het gezicht van Stedum.
Stuur ook vooral foto’s die hiervoor in aanmerking kunnen komen naar de redactie.
De leukste wordt geplaatst.
Op de eerste foto staat Pieter Hovius. Zowel hij als zijn vader Dick Hovius hebben
zich jarenlang voor de De Stedumer ingezet. Hij onderhield onder meer de
contacten voor het blad en schreef de openingsartikelen. Dick Hovius verzorgde
vroeger de lay-out.
Verder kunt u zich wellicht herinneren dat DB gevraagd is om mee te denken over
het Klokkenpad-gebouw. Dit heeft erg lang stil gelegen bij de gemeente. Wij
hebben destijds een onderzoekje gedaan naar de haalbaarheid van de exploitatie
met alle mogelijke gebruikers. Wij kwamen daar niet uit. Nu gaat de gemeente het
pand proberen te verkopen. Wat dat betekend voor met name de peuterspeelzaal
zal pas duidelijk worden als er een eventuele koper gevonden wordt. Onze
brandweerauto is nu, overigens, volledig buiten de brandweer gekomen en
is privé-bezit geworden.
Over de winkel heb ik helaas nog geen nieuws. Laten we hopen dat geen nieuws
‘goed nieuws’ is.
Ook over de huisvesting van scouting hebben we het met de gemeente gehad.
Wethouder Stoel bemoeid zich hier persoonlijk mee en het college is blij met het
initiatief. Maar de financiën van Loppersum blijven zorgelijk. Wij vinden dat het niet
de bedoeling kan zijn van de artikel 12 status om de leefbaarheid in dorpen te
hinderen en spreken de gemeente dan ook aan op zijn
sociale verantwoordelijkheid.
Met onze uitwerking van de toekomstvisie bewijzen we weer een actief dorp te zijn
met zorg voor onze eigen woonomgeving. De plannen vielen bijzonder goed.
Helaas zijn de onderdelen die de gemeente zou moeten doen zeer lastig. Dat
betreft met name het verkeer. Maar het haventerrein en omgeving maakt zeker
kans voor Europese subsidies. En ook het idee van de avonturentuin wordt positief
bezien.
Bardo Heeling
voorzitter Vereniging Dorpsbelangen Stedum
Feestweek Stedum van 24 mei t/m 7 juni
Over 2 maanden is het weer feest in Stedum. Van zaterdag 24 mei tot 7 juni (jawel,
2 weken!) staat Stedum op zijn kop tijdens de Feestweek ‘ Op Goud Geluk’. Al
voor de 19e keer wordt deze tweejaarlijkse feestweek door het dorp voor het dorp
georganiseerd.
Een groot verschil met vorige edities, is dat de Crazyrace nu een week vóór de
feestweek op zaterdag 24 mei plaatsvindt. Dit in verband met de drukke
wedstrijdkalender van de coureurs. De feestweek zelf begint op zaterdag 31 mei
met de Stedumer Omloop en eindigt op zaterdag 7 juni.
Vertrouwde onderdelen als de soundmix/playbackshow, de kindermiddag en de
seniorendag maken ook nu weer onderdeel uit van de feestweek. In de weekenden
en op vrijdag organiseren we een spetterend ‘SteemPop’ met diverse artiesten. We
denken dat we een leuk programma hebben samengesteld met artiesten als
Vangrail, Erik Hulzebosch, de Dikdakkers, One-Two-Trio en anderen. Voor het
complete programma verwijzen we je graag naar de website die binnenkort weer
op www.feestweekstedum.nl te zien is. Natuurlijk krijgt iedereen in april ook de
feestgids weer in de bus met alle details over het programma en de prijzen.
Eind april komen we huis-aan-huis langs met de weekkaart. Heel voordelig als je
een paar keer komt of als je een gezin hebt! Mocht je maar een paar avonden
kunnen komen dan kun je altijd een kaart kopen bij de feesttent.
Vorig jaar hebben we voor het eerst een lifestyle beurs georganiseerd. Wegens
groot succes pakken we dit jaar grootser uit dan ooit en organiseren we op 3 juni
Culinair & Lifestyle Stedum.
Met heerlijke hapjes en kleine maaltijden, kookdemonstraties en proeverijen. Met
demonstraties en workshops van verschillende sport- en dansscholen.
Met modeshows, mannequins, standjes met leuke kleding en sieraden. Met
visagie- en kappersdemonstraties, nagelstudio’s en metamorfoses
En dat is nog niet alles. Geef je op en doe mee aan de:
Kookwedstrijd: Wie maakt de lekkerste soep van Stedum of
Battle: Wie is de Sterkste Man van Stedum, m.m.v. De sterkste man van
Nederland Jarno Hams
Als klap op de vuurpijl laten we (bij goed weer) ook nog eens 2 grote
luchtballonnen de lucht in. Je maakt kans op eén van de plaatsen als u een
weekkaart koopt.
Je leest het, het belooft weer een groot feest te worden. Graag tot ziens in de
feestweek!
Kijk voor meer informatie over de feestweek en het programma binnenkort op
www.feestweekstedum.nl.
Jan-jaap Aué
Namens Op Goud Geluk
Vlaggetjes dag
Al jaren is het traditie dat tijdens de feestweek alle straten versierd zijn met
vlaggetjes. Daarom oproep aan alle straten: haal de vlaggetjes weer van zolder en
hang ze op, vanaf vrijdag 30 mei!
Inschrijfformulier Sterkste man van Stedum
Natuurlijk doe ik mee!
Naam:………………………………………… Tel:……………………………
Adres: …………………………………………Email:…………………………
Mailen of inleveren bij:
Fred van der Ree; f.vanderree@hetnet.nl; Bedumerweg 34
Inschrijfformulier Soepkookwedstrijd
Natuurlijk doe ik mee!
Naam:………………………………………. Tel:………………………………
Adres: ……………………………………… Email:……………………………
Mailen of inleveren bij:
Fred van der Ree; f.vanderree@hetnet.nl; Bedumerweg 34
Een wereld van muziek
Concert Jehova Nissi samen met The Sisters
Op zaterdag 26 april vindt er een optreden plaats van Jehova Nissi met The
Sisters. De kwaliteiten van Jehova Nissi zijn bekend. The Sisters zijn nieuw, jong
en getalenteerd. Zes jonge meiden met passie voor zang en voor gospel in het
bijzonder. De combinatie van fanfare en zang staat garant voor een gevarieerd en
aantrekkelijk programma voor jong en oud.
Het thema van de avond is ‘een wereld van muziek’, een avontuur van volkse en
romantische muziek uit verschillende windstreken.
Het geheel staat onder de muzikale leiding van Henk Smit. De aanvang is 20.00
uur in de Gereformeerde Kerk van Stedum.
Playback en Soundmixshow
Eindelijk is het weer zover: Maandag 2 juni 2008!
Zet deze dag alvast in je agenda.
De welbekende en alom geprezen playback en
soundmixshow in Stedum
We weten het, de concurrentie is groot, maar daarom des te
leuker om mee te doen.
Ben jij de nieuwe winnaar van 2008?
Heb je nog nooit eerder meegedaan, grijp dan dit jaar je kans. De voorpret, het
oefenen, de
