De Stedumer – April 2008
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – April 2008, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
m
o
c
.
m
u
April 2008
d
e
t
s
.
w
w
w
Voorjaarsdrukte
Het kan u bijna niet meer ontgaan: Stedum wordt wakker, het wordt voorjaar en we
zullen het weten. De oranjevereniging en ONA laten zien dat een klein dorp groot
kan zijn. En dan kan de feestweekcommissie niet achterblijven. Twee weken lang
worden er aangekondigd. We moeten de avondvierdaagse niet vergeten in te
plannen! En straks moeten de zonnebloemen weer de grond in. U begrijpt wel:
dorpsbelangen houdt hier tussendoor haar voorjaarsvergadering. Op 14 mei hopen
we u weer te kunnen informeren over de stand van zaken.
Het afgelopen jaar wordt voor u op een rij gezet in de losse bijlage bij de
Stedumer. Onze plannen zullen we toelichten in de vergadering. Ik help u even
herinneren dat we onder andere bezig zijn met de avonturentuin Focke én met het
haventerrein en bos. Daarnaast zijn er ook gewoon de dingen die aandacht
verdienen zoals scouting, de winkel, De Stedumer natuurlijk en allerlei activiteiten.
Ook ben ik als voorzitter erg blij dat het bestuur goed draait. Ieder heeft zijn dingen
en interessegebieden. Er zijn dan ook geen aan- en aftredingen te melden.
Ik zie u graag op 14 mei.
Bardo Heeling
Voorzitter Dorpsbelangen Stedum
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een Stedumer. De
keuze is in principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is. Zo
krijg je door de jaren heen een beeld van het gezicht van Stedum.
Stuur ook vooral foto’s die hiervoor in aanmerking kunnen komen naar de redactie.
De leukste wordt geplaatst.
Op de foto staat dit keer Wim Kuin. Hij is half april maar liefst voor de 14e keer
gekroond tot schutterskoning (zie ook artikel in deze Stedumer.) Hoewel hij
inmiddels in Delfzijl woont, is hij wel geboren en getogen in Stedum. Hij is altijd
actief bij het dorp betrokken geweest en nog steeds lid van de schuttersvereniging.
m
Ronde Rijdende Winkel
o
c
.
m
Naar aanleiding van het stukje over de Rijdende Winkel van Tiemen van Dijken
waren er de vragen over de route die hij rijdt. Tiemen start op vrijdag zijn ronde omu
d
ongeveer 8.40 uur aan de Weersterweg. Hij bedient daarna de Stationsweg,
e
Bedumerweg, Hoofdstraat (tegen half twaalf), vervolgens Sien Jensemahorn etn
s
>> le.es verder
w
w
w
Borgweg/Borglanden. Tegen tweeën staat hij op de parkeerplaats bij de Singel. Hij
eindigt in Stedum tegen half drie bij de brandweer. Pinnen kan bij Tiemen ook, en
dat bericht heeft zich naar Tiemen’s zeggen al aardig door het dorp verspreid. De
klanten uiten zich positief, vooral over het brood van de warme bakker en het
aanbod aan verse groente.
Lies Oldenhof
Stedum loopt warm voor “Camping De tuinkabouter”
Met verbazing is er in Stedum gereageerd op het openen van mijn camping “De
tuinkabouter”op 30 april, iedereen is wel zo blij dat ik hier in Stedum ga komen, ik
voel mij nu al welkom in Stedum, daarom wil ik iedereen die geen kaarten meer
voor de opening kan krijgen op 30 april een 2e avond aanbieden, zodat iedereen
de gelegenheid krijgt om dit feest mee te maken.
In samenwerking met de Oranjevereniging en de toneelvereniging O.N.A. hebben
we besloten om dit feest te vieren op vrijdag 9 Mei om 20.30 uur.
De toneelvereniging zal dan in mijn kantine het stuk spelen; “Zomer in Zeeland”
waarvan de regie in handen is van Johan Brokken en omdat de Oranje vereniging
hun 60-jarig jubileum viert dit jaar krijgen de leden van de Oranjevereniging gratis
entree. Anders kunt u een kaartje kopen voor € 5.00, kinderen tot 12 jaar € 2,50.
kaarten zijn te bestellen via het toneel bij Ingrid Kort (0596) 55 13 03, of via de
Oranjevereniging bij Coby Nienehuis 0596-551550 en bij Tineke Bruggeman
(0596) 55 19 09.
Na de voorstelling kunt u nog een dansje wagen op het muziek van “Duo Terry en
Joly West”. Hartelijke groet en tot ziens op 30 april of 9 mei.
Els Versteijne
Super in Stedum
Al weer bijna twee maanden geleden sloot de Troefmarkt de deuren in Stedum. En
nog ieder dag missen we de winkel! Niet alleen omdat het zo prettig is om naast de
deur boodschappen te doen, maar ook voor het dagelijkse wandelingetje.
Bovendien is de winkel voor veel mensen in Stedum een ontmoetingsplek, een
plaats waar je elkaar even tegen komt, waar het laatste nieuws aan het raam
hangt. De straat is stil zonder winkel….
m
Maar wij zitten niet stil. Vanaf het moment dat bekend werd dat de Ko en Fenny o
Wiersema zouden stoppen met de winkel, zijn we achter de schermen bezig c
.
geweest met het zoeken naar alternatieven. Zo zijn we bijvoorbeeld in Holwierde m
geweest, waar de plaatselijke supermarkt ook gesloten was, maar waar inmiddelsu
d
de winkel weer volop in bedrijf is. De winkel biedt nu plaats aan mensen met een
e
beperking. Het is dus een werk- en leerplaats voor mensen met een lichamelijkte of
s
.
w
w
w
geestelijke handicap. Op dit moment wordt bekeken of een dergelijke formule ook
haalbaar is in Stedum. In ieder geval wil de gemeente hier graag aan meewerken.
Mocht dit idee toch onverhoopt niet haalbaar zijn in ons dorp, dan zijn er wellicht
nog andere alternatieven. Zo is er ergens in Noord-Groningen door dorpsbewoners
een coöperatie opgericht die nu een winkel exploiteert in het dorp. Ook elders in
het land zijn ideeën ontwikkeld om winkels in kleinere dorpen draaiende te houden.
Je zou zeggen dat het moet lukken om zoiets dus ook in Stedum van de grond te
krijgen. Daarvoor zijn we dus druk bezig, samen met CMO Groningen en het Alfa
College. Ook Dorpsbelangen weet hier van af.
Helaas kunnen we bij het ter perse gaan van dit nummer van De Stedumer nog
niets concreets zeggen, maar weet vooral dat we nog bezig zijn om op welke
manier dan ook er voor te zorgen dat er (weer) een winkel komt in Stedum. Tot die
tijd zijn we natuurlijk héél blij met de rijdende SRV-wagen, maar er gaat toch niets
boven een eigen winkel die iedere dag geopend is. We hopen dan ook dat u er
straks massaal uw boodschappen gaat doen!
We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. En heeft u misschien zelf nog
een goed idee? Laat het dan weten! Alvast bedankt.
Susanne Lemstra (Hoofdstraat 45)
Feestweek Stedum van 24 mei t/m 7 juni
Nog 5 weken en dan is het zover. Feestweek Stedum van zaterdag 24 mei tot 7
juni. In de vorige Stedumer stond het programma al vermeld en het hele
programma is te lezen op de site www.feestweekstedum.nl. De
aanmeldingsformulieren – zie achterin deze Stedumer – zijn ook op de site te
vinden.
In de week van 21 april krijgt iedereen de feestgids in de bus met alle details over
het programma en de prijzen. In de week daarna komt er iemand langs voor de m
verkoop van de weekkaarten. Bent u niet thuis dan kunt u natuurlijk altijd een van o
ons bellen of mailen (info@feestweekstedum.com). Er is dit jaar een extra c
.
stimulans om de weekkaart te kopen, want een van de weekkaarthouders mag m
mee in de luchtballon op dinsdag 3 juni (bij goed weer). u
d
e
In de vorige feestweek hebben we voor het eerst een lifestyle beurs t
s
georganiseerd. Wegens groot succes pakken we dit jaar grootser uit dan ooit en
.
w
w
w
organiseren we op 3 juni Culinair & Lifestyle Stedum. Met heer-lijke hapjes en
kleine maaltijden, kookdemonstraties en proeverijen. Met demonstraties en
workshops van sport- en dansscholen.
Met modeshows, mannequins, standjes met leuke kleding en sieraden. Met
visagie- en kappersdemonstraties, nagelstudio’s en metamorfoses
Als we bij u langs komen voor de weekkaart dan kunt u zich opgeven voor een van
de wedstrijden. *Kookwedstrijd: Wie maakt de lekkerste soep van Stedum en
*Battle: Wie is de Sterkste Man van Stedum, m.m.v. De sterkste man van
Nederland Jarno Hams
U leest het, het belooft een groot feest te worden. Graag tot ziens in de feestweek!
Op Goud Geluk
Avondwandel-4-daagse 19 t/m 22 mei
Wie zin heeft om te wandelen, 5 of 10 km, kan dit jaar weer meedoen aan de
avondwandel-4-daagse van 19 t/m 22 mei. Start en inschrijving is op maandag 19
mei vanaf 18:00 uur in het café. Deelname kost € 4,00 voor een medaille en
€ 1,00 voor een avond.
In
