De Stedumer – Mei 2008
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – Mei 2008, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
Mei 2008
2
Betrokken
Wat een bijzonder gevoel was dat. Zo’n tien minuten voor aanvang van het to-
neelstuk “Zomer in Zeeland”, stroomde er allemaal publiek richting hoofdstraat 47.
Samen uit, in je eigen dorp. Geweldig gevoel en een geweldige voorstelling. En
dan weer terug over het donkere weggetje, aangenaam verlicht met tientallen
kaarsjes. Prachtig.
Daarentegen was de voorjaarsvergadering van Dorpsbelangen bepaald niet druk
bezocht. Verkeerd moment wellicht. Toch kan ik me niet herinneren, dat het eer-
der is gebeurd, dat werkelijk iedereen in de zaal een vraag voor de rondvraag
had. Dus men was zeker betrokken. Ik zal u in volgende Stedumer verslag doen
van een aantal zaken, en wellicht zijn een aantal vragen dan ook onderzocht.
Bardo Heeling
voorzitter Dorpsbelangen Stedum.
Deadline Stedumer
Een flink aantal artikelen is deze keer na de officiele deadline ingeleverd. Het is
jammer als stukjes om die reden er niet inkomen. Alles wat na de
‘deadlinewoensdag’ binnenkomt loopt namelijk het risico niet geplaatst te worden.
Wanneer is de deadline?
Achterop elke Stedumer staat wanneer de volgende Stedumer uitkomt. De
Stedumer verschijnt elke vierde vrijdag van de maand. Kopij moet anderhalve
week er voor binnen zijn. Hij komt niet uit in januari en juli. Artikelen in ‘platte
tekst’ aanleveren, dus geen eigen opmaak (tabs, tabelletjes, extra spaties e.d.).
De volgende keer verschijnt De Stedumer op vrijdag 27 juni. Kopij inleveren
bij de redactie voor woensdag 18 juni.
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een Stedumer. De
keuze is in principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is.
Zo krijg je door de jaren heen een beeld van het gezicht van Stedum.
Stuur vooral foto’s die hiervoor in aanmerking kunnen komen naar de redactie. De
leukste wordt geplaatst.
Op de foto staat dit keer Jan Veenkamp. De bekende Stedumer is op 1 mei 80
jaar geworden. Hij is bijna dagelijks een aantal uren aanwezig in de garage achter
het café, waar hij papier en karton in dozen verpakt en deze opstapelt. Verderop
in deze Stedumer een uitgebreid portret.
(foto: Janna Bathoorn
3
4
Mariaklok luidt weer over Stedum
Na jaren van afwezigheid luidt de
Mariaklok eindelijk weer over Stedum!
Onder toeziend oog van leden van de Her-
vormde gemeente, vrienden van de Sint
Bartholomeuskerk, DeciBEL certificaat-
houders en andere belangstellenden heeft
burgermeester Rodenboog samen met
kerkrentmeester
Sevenhuijsen de Mariaklok opnieuw laten
luiden. De oudst gedateerde kerkklok van
de provincie Groningen hangt na 4 jaar
weer op de plaats waar zij hoort te hangen:
in de prachtige toren van de Sint
Bartholomeuskerk.
De meer dan 700 jaar (!) oude klok is op een aantal punten gerestaureerd in
Duitsland. Onder andere zijn er voor de ophanging 2 nieuwe kroonarmen aange-
last, is de klepel vervangen en zijn de ingeslagen klepelslagplaatsen weer op dik-
te gebracht. Ook is de oorspronkelijke luidconstructie met een vliegende kle-
pel.(tijdens het luiden van de klok aan een rechte luidas treft
de klepel de klok als zij haar hoogste opluidhoek heeft be-
reikt en wil omkeren.) hersteld en is er een nieuwe Bilinga
hardhouten rechte luidas met het noodzakelijke ijzerwerk in
de toren aangebracht zodat de klok weer op de
oorspronkelijke wijze kon worden opgehangen en geluidt.
De Mariaklok is ouder dan de huidige toren en de gieter van
de klok is onbekend. Op de klok staat een opschrift waarvan
de juiste betekenis nog steeds niet precies geduid is:
+ ANNO.DNI .M CCC .TEPE. INVENTIONIS. SCE .CRUCIS
.FUSA .SUM / XPC.NOBISCUM. ETATE. Aan de voor en
achterzijde staat een fors Maria monogram waarop een
kruis voorkomt, waar de klok haar naam aan te danken
heeft. De gietdatum staat in een tekstband op de klok (het is
een opschrift en geen inscriptie): Anno Domini 1300. En met
een onderdoorsnede van 106,5 centimeter en gewicht
van 890 kilo is het voor haar formaat een zware klok.
Met slappe benen en trillende knieën hebben we de oude klok prachtig kunnen
bewonderen op hoge, maar prachtige plek waar zij thuis hoort: boven in de klok-
kenstoel. Een prachtig gezicht.
Jan-jaap Aué
Met dank aan Janna Bathoorn voor de foto’s en Jan Kuipers, de restauratie adviseur, voor achtergrondinformatie.
5
Weekkaarten Feestweek en ballonvaart
Heeft u nog geen weekkaart voor de o – zo – gezellige feestweek en wilt u er toch
graag een hebben ? Stuur een mail naar Bert Hermelink:
bert@feestweekstedum.nl
Tot aan het begin van de feestweek kunnen we u helpen met kaarten !
Van het bestuur van Dorpsbelangen Stedum
De oprichting van de Stichting ‘Vrienden van de Bartholomeüskerk’ gaat niet door.
Het Bestuur van de Vereniging Dorpsbelangen Stedum betreurt dit zeer. Er lijkt
een kans verloren te zijn gegaan, de Bartholomeüskerk en de dorpsgemeenschap
dichter bij elkaar te brengen.
Op 2 april 2008 stuurde het College van Kerkrentmeesters van de Hervormde
Gemeente Stedum-Lellens-Wittewierum-Ten Post een brief aan de vrienden van
de Bartholomeüskerk’, die geïnteresseerd waren in de oprichting van een stich-
ting, met een toelichting waarom de stichting niet door gaat. Het lijkt ons goed dat
de andere inwoners van Stedum hier kennis van nemen. Met toestemming van de
Kerkrentmeesters volgt hieronder het relevante deel van de brief.
“Geachte vrienden van de Bartholomeüskerk,
Al lang hoorde u niets van onze zijde. Daarvoor onze excuses.
Het uitblijven van een bericht werd voor een deel veroorzaakt door gegronde twij-
fel over de vraag hoe de groep ‘Vrienden van de Bartholomeüskerk’ officieel en
dus juridisch gestalte diende te krijgen. Bij de eerste plannen voor de vrienden-
groep bestond er de gerede verwachting dat de Bartholomeüskerk binnen afzien-
bare tijd gerestaureerd zou worden. De eerste fase was namelijk al uitgevoerd (te
weten het verbeteren van de trappen in de toren en op de gewelven, alsmede het
opknappen van het dak van de consistorie) en een tweede fase was ons in het
vooruitzicht gesteld. Echter, het toenmalige kabinet achtte het verstandig om de
beperkte financiële middelen van de rijksoverheid te herverdelen, ten nadele van
alle restauratieplannen, dus ook die van ons. De overheid verklaarde het grootste
gedeelte van kerken en andere monumenten voor gerestaureerd en schakelde
over op het 10-jaren onderhoudsplan (waarover straks meer). Er komt dus geen
restauratie van de kerk, waaraan een vriendenkring zijn steun kan geven. Hier
kwam bij dat de landelijke kerk, mede ingegeven door perikelen rond SoW waarbij
Hervormde gemeenten geld probeerden weg te sluizen voordat de fusie rond was,
strengere regels heeft gesteld voor het oprichten van een stichting.
Een en ander overwegend, trok het college van kerkrentmeesters de conclusie
dat het in ons geval geen meerwaarde biedt om tijd en geld te stoppen in een offi-
ciële stichting. Vergaderen doen we immers zo ook al wel genoeg. Wel vinden we
het een goede gedachte om vrienden te betrekken bij het monument. Uw belang-
6
stelling voor ons gebouw en uw bijdrage daaraan stellen we ten zeerste op prijs.
Daarom is het onze intentie om door te gaan met de ‘Vrienden van de Bartholo-
meüskerk’. Wij stellen u voor, en hierover vernemen wij graag uw reactie, dat u
donateur blijft van het restauratie- en/of onderhoudsfonds van de kerk, en dat u
van onze kant eens per jaar een informatiebrief krijgt over de voortgang van het
onderhoudsplan. Deze informatiebrief zal dan ook een uitnodiging bevatten voor
een bijeenkomst in de kerk, waarbij u met eigen ogen de verrichte onderhouds-
werkzaamheden kunt bewonderen, en vragen kunt stellen over de staat en de
plannen met betrekking tot het onderhoud van het gebouw.
In de afgelopen periode hebben we niet stil gezeten. Het belangrijkste dat er te
melden valt over het kerkgebouw is dat we inderdaad deelnemen aan het 10-jarig
onderhoudsplan. Financieel betekent dit dat we jaarlijks ongeveer €7.000 reserve-
ren voor onderhoud aan de kerk, en dat een gelijk deel door de overheid wordt
bi
