De Stedumer – Januari 2009
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – Januari 2009, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
Januari 2009
1
Noorderrondrit op Steemer ijsbaan
De Steemer ijsbaan is zaterdagmiddag 3 januari omgetoverd tot een Noorder-
rondrit parcours. De kinderen die met de Noorderrondrit meededen kregen en
kaart mee die ze bij elke plaats moesten laten stempelen. De plaatsen Zoutkamp,
Fraamklap, Baflo, Winsum en Stedum werden bezocht door de kinderen. De
plaatsen zelf misten deze dag één naambordje.
Wim Zijlema
Tekst en foto’s
(meer foto’s: zie volgende pagina)
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een Stedumer. De keuze is in
principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is. Ken je iemand die wel aan
de rubriek wil meewerken of wil je misschien zelf: meld het de redactie.
Op de foto staat dit keer Lies Oldenhof. (foto: Janna Bathoorn). Wie kent haar niet? Eldert Ame-
ling vroeg zich dat ook af en sprak met haar. Ook tijdens het interview kan ze niet stilzitten.
Lees het verslag verderop in De Stedumer.
2
Inzameling Open Hof
De voorbereidingscommissie van de kerstnachtdienst van de Gereformeerde
kerk te Stedum, wil iedereen bedanken voor de sjaals, handschoenen mutsen en
dekens, die meegenomen zijn naar de kerstnachtdienst van 24 december voor de
Open Hof (inloop centrum voor thuis- en daklozen) in Groningen. Fiet de Lange uit
Westeremden en ondergetekende zijn hartelijk ontvangen in de Open Hof en alles
werd met dank aanvaard, zeker in deze koude periode. De collecte tijdens de
dienst gehouden heeft 162 euro opgebracht en is inmiddels overgemaakt. Na-
mens de taakgroep KerkInAktie, hartelijke dank voor Uw inzet.
Janny Meems
3
KunstSpoor Stedum in het Hemelvaartweekend
Om de 5 jaar organiseren wij, samen met veel dorpsgenoten, een Kunstmanifes-
tatie in ons dorp. Dit jaar is er voor de 3e keer KunstSpoor Stedum en wel in het
Hemelvaartweekend op 21, 22 en 23 mei 2009.
Route
De één kilometer route (zie kaartje) dwars door de kern van het dorp, vanaf het
Station tot aan de Jensemaheerd, blijft onveranderd.
Kunstenaars
Verschillende kunstenaars
van naam hebben toege-
zegd mee te willen doen.
We verwachten door hun
deelname een landelijke
aantrekkingskracht, zowel
bij het publiek als in de
media. De PR hiervoor is
al in volle gang. Het kon
nog wel eens erg druk
worden in Stedum tijdens
deze dagen!
4
Loungecafé
Op drie plaatsen kunnen bezoekers een hapje en een drankje krijgen op een
overdekt terras. Er komt een loungecafé in de schuur bij de Jensemaheerd, waar
je ’s avonds vanaf vanaf 18:00 uur terecht kunt. Tijdens deze avonden zijn er klei-
ne optredens van professionele muzikanten en acteurs, video’s en filmopnames
van kunstenaars te zien. Je kunt hier ook dineren. Een diner moet je wel even van
tevoren reserveren.
Word vriend van KunstSpoor
Een driedaagse manifestatie zoals KunstSpoor kost veel geld. Een deel hiervan
hopen we via subsidies en door sponsering te krijgen. Maar door de economische
crisis draaien bedrijven ieder dubbeltje om. Hierdoor loopt de Stichting die deze
manifestatie organiseert een groot risico. Om dit enigszins te verkleinen, kun jij als
dorpsgenoot KunstSpoor steunen.
Voor € 25,- word je al vriend van KunstSpoor. Vrienden van KunstSpoor krijgen
een VIP behandeling, ontvangen gratis de catalogus en doen mee met de verlo-
ting van twee kunstwerken! Natuurlijk word je per mail op de hoogte gehouden
van alle nieuwtjes. Je kunt je als vriend aanmelden via onze website:
www.kunstspoorstedum.nl Vrijwilligers
We zijn op zoek naar vrijwilligers voor ondersteuning. Heb je zin en tijd om mee te
werken aan dit kunstevenement, dan kun je je aanmelden voor de volgende activi-
teiten:
Technische groep bij Jan Waling mobiel: (06-53762243 ) janwalinghuis-
man@planet.nl
Verkeer, bewaking en suppoosten bij Lia Harkema, (55 17 82) liaharke-
ma@kpnplanet.nl of Ineke van Zanten (55 16 62) wvztransport@planet.nl
Horeca bij Bert Hermelink: bhermelink@freeler.nl
Behalve de goede verzorging die we je gedurende jouw ‘inspanning’ garanderen,
ontmoet en spreek je veel mensen. Alle hulp is welkom!
Op onze website www.kunstspoorstedum.nl kun je meer lezen over KunstSpoor
en onze vorderingen volgen.
Frans Bouma, Johan Brokken, Maria Hoeksema
Stichting KunstSpoor
5
Beste Stedumers,
Na ruim zes en half jaar Stedum, gaan wij als gezin naar Stad. U zult het mis-
schien wel gehoord hebben. We hebben hier mooie jaren gehad. Het begon
meteen al goed: we verhuisden op 28 mei 2002 en overal in de straten van Ste-
dum hingen vlaggetjes. Dat was een feestelijk welkom!
In de loop van de jaren hebben we Stedum leren kennen als een erg actief dorp.
We denken dan bijvoorbeeld aan de Koninginnedagen, de feestweek, de muziek
van Jehova Nissi op Eerste Kerstdag als het nog donker is, de intocht van Sinter-
klaas, Kunstspoor en natuurlijk aan de Noorder rondrit van 3 januari.
Bijzonder vond ik het om voor te gaan in de tentdienst en om een keer tijdens een
kerstconcert van Jehova Nissi een meditatie te houden.
Stedum is ook een erg plezierig dorp om in te wonen. We hebben het ervaren als
een prettige gemeenschap, met veel vriendelijke mensen. We herinneren ons nog
goed hoe vol de brievenbus zat na de geboorte van de jongens!
We kijken al met al terug op goede jaren. Nu breekt bijna het ogenblik aan dat we
Stedum gaan verlaten. Op 8 februari is de afscheidsdienst, ’s middags om 14.30
uur, en aansluitend is er gelegenheid in het Hervormd Centrum om ons een hand
te geven en om koffie te drinken. Van harte welkom!
Ds. Sjaak van den Berg, ook namens Annemieke, Marijke, Lisette, Daan en Thij-
men
6
In gesprek met Lies Oldenhof, 31 december 2008
Keukentafelgesprek-
ken zijn niet nieuw.
Die bestaan al sinds
men een tafel in de
keuken heeft staan.
Maar ik moest er aan
denken, toen ik na het
gesprek met Lies
Oldenhof aan de
keukentafel, nog eens
een keer op Google
het interview met haar
broer Bouke opge-
zocht had en dat
vraaggesprek opnieuw
aan het lezen was.
Bouke Oldenhof is
onder meer
toneelschrijver,
vertaler en recensent.
Dat interview (“Yn
petear mei”, Ria
Bakker 2002) had ik
destijds erg
interessant gevonden.
Nu zag ik het
plotseling onder dat
vraaggesprek staan: “het was leuk aan de keukentafel.”
Wie is Lies Oldenhof? Je kunt beter vragen: Wie kent haar niet? Als je zegt: die
mevrouw die zo veel voor Stedum doet, die aan de andere kant van het spoor
woont, de Weersterweg, dan weet iedereen over wie het gaat.
Lies woont daar met haar man Fokke Fokkema en hun twee kinderen: Janneke
(1990) en Anne (1992). In oktober 1983 kwamen Lies en Fokke in Stedum wonen.
In die tijd werkte Lies al vanaf 1981 in Loppersum, in Wiemersheerd, als fysiothe-
rapeute. Zij bezocht ook de mensen aan huis, kwam van Zijldijk tot Hoeksmeer.
Zij heeft het leven zien veranderen. In die jaren ontmoette zij mensen die niet ver-
der kwamen dan hun eigen dorp. Het leven speelde zich af in kleine kring. “Wat is
het veranderd,” zegt ze, “nu heb je de supermarkt, de middenstand is voor een
deel verdwenen. Toch is Groningen ongerepter dan bijvoorbeeld Friesland. Gro-
ningen is minder vertroebeld door snelwegen en bedrijventerreinen.”
In Wiemersheerd werkte ze tot 1986.
7
Over Lies Oldenhof kun je een heleboel op papier zetten. Lies heeft veel onder-
nomen, heeft zich altijd breed ingezet voor ons dorp. Ondertussen zit zij alweer
enige tijd in de gemeenteraad van Loppersum. Zij is raadslid voor de Partij van de
Arbeid en is daarvan de fractievoorzitter. Globaal samengevat wisselt zij met de
andere fractievoorzitters van de coalitie, en zo nodig met de oppositie, de mening
uit van haar partij. Maar voor het zover is vormt haar partij eerst een mening of
een beeld over hetgeen wat aan de orde is.
Tijdens ons gesprek schilt Lies dikke goudrenetten en snijdt ze in schijven. Met de
appelboor wordt het klokhuis eruit gehaald. Appelflappen! Strakjes worden er ap-
pelflappen gebakken! Lies heeft het druk. Samen met Martin Zijlema, Anneke
Wiersema en Karen Hemmen, de mensen waarmee zij in de Activiteiten Commis-
sie van Dorpsbelangen zit, gaat zij deze mi
