De Stedumer – December 2009
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – December 2009, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
December 2009
Oud en nieuw
Op oudejaarsdag staat de activiteitencommissie van Dorpsbelangen traditiege-
trouw weer met warme chocolademelk en een slokje in de Haven. Om 5 uur wor-
den daar de ingezamelde kerstbomen weer in de brand gestoken. Mochten er
mensen zijn die een vuur midden in de nacht ook mooi vinden dan is daar ook ge-
legenheid voor. Daarvoor is de zandplek ook bedoeld. In de Ommelander van de-
ze week was te lezen dat er voor een kerstbomenbult strikte regels voor gelden.
We hebben en vergunning voor een vuur gekregen, en om die te behouden moe-
ten we ons wel aan die regels houden. Daarvoor wordt ieders medewerking ge-
vraagd. Dus niet op het asfalt branden en geen grofvuil bij de bult gooien. Hierop
wordt de hele dag toezicht gehouden en men riskeert een forse boete als men
zich niet aan de regels houdt. Erger is dat we dan een volgend jaar geen toe-
stemming meer krijgen. Ieders medewerking is nodig, zodat het volgend jaar ook
weer op deze wijze kan. Er is genoeg voorraad (toegestaan) brandbaar materiaal
om het ’s middags èn ’s avonds warm te houden.
Feest
Verder willen we het graag om 5 uur in de Haven voor iedereen gezellig hebben.
Met kleine kinderen in de buurt is carbid schieten niet erg geschikt. Dus graag een
uurtje onderbreken als we de kerstbomen aansteken en de chocomel schenken.
Ouders, wilt u uw kinderen hier ook op wijzen? Vorig jaar ging dit niet helemaal
goed en het is jammer als niet iedereen zich welkom voelt op dit tijdstip. We vra-
gen dit uiteraard ook zelf aan de carbidschieters, en ook voor hen is het dan vast
een goed moment voor een slokje.
’s Avonds is er feest in de sporthal, vanaf 01.00 uur, aansluitend aan het vuurwerk
op de parkeerplaats naast de voetbalkantine. De (verplichte) professionele bevei-
liging ziet uiteraard toe op het niet mee naar binnen nemen van vuurwerk. Eind-
tijd: 5 uur. Dit feest is mogelijk omdat de gemeente ons subsidieert in het vertrou-
wen dat alles goed verloopt. Voorgaande jaren is gebleken dat het in Stedum heel
gezellig kan zijn met Oud en Nieuw. Daar zijn we met elkaar verantwoordelijk
voor!
Hulp
Wil dit slagen dan is een goede sfeer, maar ook hulp bij de voorbereiding en het
opruimen nodig. We richten de zaal in op dinsdagavond 29 en woensdagmiddag
30 december en ruimen zaterdag 2 januari weer op, zodat iedereen een beetje bij
kan komen. Meld je aan bij Peter Slager, (0596) 55 19 72, slagerp@hetnet.nl. We
zijn ook zo vrij om mensen te vragen en hopen erop dat iedereen snapt dat we die
Het gezicht van Stedum
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een Stedumer. De keuze is in
principe volstrekt willekeurig, als het maar een (oud) dorpsgenoot is. Ken je iemand die wel aan
de rubriek wil meewerken of wil je misschien zelf: meld het de redactie.
Op de foto staat dit keer postbezorger Henk Pentinga (foto: Janna Bathoorn). Hij bezorgt maar
liefst zo’n 460.000 poststukken per jaar. Hij is bekend bij een groot deel van de Stedumers.
Daarnaast kreeg hij regionale en zelfs landelijke bekendheid, door het nabezorgen van 8 Ko-
ninklijke brieven. Eldert Ameling praat met Henk Pentiga.
2
hulp ook echt nodig hebben. Dit lukt alleen omdat er ook mensen zijn die in de
Oudejaarsnacht bereid zijn nuchter voor anderen een biertje te tappen. En helpen
is ook heel gezellig natuurlijk.
Bedankt alvast voor de medewerking, dan wordt het weer een geslaagd Oud en
Nieuw feest!
Peter Slager en Lies Oldenhof
Namens Dorpsbelangen en de Activiteitencommissie
Dansen tijdens Stedum-Stedum
In de Stedumer van november schreef Lies al over de feestavond op zaterdag om
daar een dans demonstratie door Stemer “profs” te laten geven. Dansles in Ste-
dum, dit is de kans om in zes lessen een mooie dans te leren en dan op de feest-
avond op zaterdag van Stedum-Stedum samen te laten zien wat je hebt geleerd in
deze zes lessen. Op die avond krijgen we ook een prachtige demonstratie van
een toppaar te zien.
Wat gaan we doen en voor wie?
We gaan in de periode januari tot en met april ontspannen leren dansen onder
leiding van Hanneke Randoe. Hanneke kan als geen ander een groep enthousi-
asmeren en leren dansen. Ook mensen die nog nooit hebben gedanst -of denken
dat ze niet kunnen dansen- kunnen in een paar lessen al heel wat leren, het gaat
om het plezier en niet om de prestatie. Dus voor iedereen, ongeacht leeftijd.
De Paso Doble
De paso doble is de enige Latijns-Amerikaanse stijldans die uit Europa afkomstig
is. De man speelt de rol van stierenvechter of matador en de dame is la capa (de
rode doek) die de stier moet opjagen. De man ‘zwiert’ de dame rond alsof zij die
rode doek was. De paso doble is de enige Latin-stijldans waar de man de hoofdrol
speelt en blikvanger is.
Solo Latin
Een cursus puur Latin zonder partner. Heb je geen vaste danspartner en wil je
toch graag een Latijns-Amerikaanse dans leren dan is Latin Solo de perfecte cur-
sus. Het is gevarieerd, hot… een rage zelfs. De muziek is ritmisch, exotisch en
opzwepend en daardoor heerlijk om op te dansen… Pak deze kans, met of zonder
man, vrouw, vriend of vriendin.
Om het allemaal door te laten gaan zijn er minimaal 12 personen per groep nodig.
De danslessen zijn gepland op maandagavond om de twee weken, te beginnen in
januari. Van 19:00 – 20:00 solo latin en van 20:00 – 21:00 paso doble. De kosten
zijn 6 euro per persoon voor de eerste avond. Vind je het leuk, dan betaal je de op
de tweede les 30 euro in een keer voor de resterende 5 lessen. Wij hebben in to-
taal minimaal 24 dansers nodig om de kosten te dekken. Bij onvoldoende voorin-
schrijving gaat het helaas niet door.
Als je wel zin hebt om mee te doen, maar de maandagavond of de tijd schikt je
niet, geef je dan wel op en geef aan wanneer je wel kunt.
3
Misschien dat we bij voldoende belangstelling een ander rooster kunnen maken.
Opgave kan per e-mail of met onderstaand strookje. Opgave via email: haaij-
er.j@inter.nl.net. Ook voor vragen kun je hier terecht.
Jaap Haaijer
Nieuwjaarsconcert- en visite Stedum
Op zaterdag 9 januari 2010 hopen wij samen met u een toost te kunnen uitbren-
gen op het nieuwe jaar. Vanaf 19:30 uur bent u, met uw gezin, van harte welkom
in het Trefpunt. U kunt die avond genieten van het nieuwjaarsconcert van Jehova
Nissi, een feestelijk drankje en lekkere hapjes.
Activiteitencommissie Dorpsbelangen
Oliebollenaktie
Op 31 december hoopt de gebouwcommissie en de vrouwenvereniging weer olie-
bollen te bakken, waarvan de opbrengst voor het Hervormd Centrum is. U kunt
oliebollen bestellen, door een briefje in te leveren voor 28 december met daarop
uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en de vermelding hoeveel zakken
u van welke soort oliebollen wilt bestellen bij: Ida Rijskamp, Lopsterweg 11 en
Coba Veen, Adriaan Clantstraat 14. Ook kunt u bestellen via Stedum.com.
De bestelde oliebollen zijn af te halen op 31 december tussen 13.00 en 16.00 uur,
bij G. Kruithof, Hoofdstraat 23. In verband met de organisatie stellen wij een be-
stelling zeer op prijs, maar u kunt ook tussen 12.00 en 15.00 uur oliebollen kopen
op bovenstaand adres. De kosten:10 oliebollen € 4.00, met rozijnen € 4.50. Moet
u even wachten geniet dan van een kop koffie/chocolademelk of glühwein.
Ida Rijskamp
Namens de commissie
Dansen tijdens Stedum-Stedum
De maandagavond en de tijd is goed.
Dans : paso doble / solo latin (omcirkel wat je wilt)
Naam: ……………………………………….Telefoon : ………………….
Naam partner (bij paso doble):……………………………………………
Adres:……………………………………………………………………….
E-mail:……………………………………………………………………….
Ik wil wel maar, op een andere avond/tijd: ………… avond, van …uur tot …uur
Strookje in de bus bij Fenneke Colstee, Borglanden 2 Stedum.
4
Stichting Historie Stedum zoekt materiaal
Ondergetekenden hebben begin november officieel de Stichting Historie Stedum
(SHS) opgericht. De doelstelling van deze stichting is het vastleggen en openbaar
maken van het historisch erfgoed van Stedum in de breedste zin van het woord.
We hebben van diverse dorpsgenoten al foto’s en films uit het verleden gekr
