De Stedumer – Maart 2026
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – Maart 2026, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
Maart 2026
Gezocht nieuw bestuursleden!!
Op de ledenvergadering van de Oranjevereniging in november 2025 hebben Coby
Nienhuis en Syta Timmer kenbaar gemaakt dat ze in november 2026 bij de
ledenvergadering gaan stoppen met hun taken binnen de Oranjevereniging.
Zij hebben dit jarenlang gedaan en wij begrijpen hun besluit. Hierdoor blijft de
Oranjevereniging maar meer uit twee personen te bestaan. Dit is natuurlijk veel te
weinig!
Wij zijn daarom ook met spoed op zoek naar nieuwe bestuursleden (o.a.
voorzitter, secretaris) om de vereniging in stand te houden.
Wie wil ons team komen versterken?
Aanmelden kan bij: Gerdy Hofman 06-46752827 of Matthijs Nieuwenhuizen 06-
45650876.
Oranjevereniging Stedum
Programma Koningsdag 27 april
We starten de Koningsdag met het Wilhelmus
vanuit de toren door enkele muzikanten van
Muziekvereniging Oranje uit ’t Zandt. Daarna
volgen de aubade om 9.30 uur en de toost op de
koning. Voor de koffie en oranjekoek ben je
welkom in het Hervormd Centrum.
Rond 10.30 uur start in de zaal van Moarstee bij
de haven een gezellige bingo voor alle
schoolgaande kinderen. Op de basisschool zal ook een flyer worden rondgedeeld.
‘s Middags laten wij meestal vrij in verband met de Oranjevrijmarkt in Loppersum.
Het avondprogramma hebben wij op dit moment nog niet ingevuld.
Half april komen de flyers in de brievenbus.
Coby Nienhuis
Oranjevereniging
Bij de voorkant
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een of meerdere
Stedumer(s).
De foto hoort bij de rubriek STEDUM doet! waarin Susanna Lemstra Stedumers
aan het woord laat over hun vrijwilligerswerk. Deze keer Trix Leegte.
De foto is gemaakt door Lydia Brookman.
De rubriek STEDUM doet! vindt u op pagina 12 e.v.
2
Donateursdag Historie Stedum in het teken van emigratie
Dit keer zoeken we het bij de donateursdag wat verder van huis en eigenlijk ook
dichtbij. Niemand minder dan verteller / theatermaker en docent Groninger taal
Theo de Groot komt. Het onderwerp is emigratie van Groningers naar de
Verenigde Staten en met name Michigan.
Theo maakte er een theatervoorstelling over, die hij ook in Michigan bracht.
Vrijwel zijn hele familie van moederskant vertrok – net als veel Groningers – naar
Michigan. Halverwege de 19de eeuw was het armoe troef in veel Nederlandse
gezinnen en in de Groningse in het bijzonder. In de V.S. lagen kansen op een
beter bestaan. Bovendien trokken indertijd veel gereformeerden weg uit
Nederland. Vele plaatsnamen in Michigan herinneren aan Nederland, zoals onder
meer Holland, Zeeland, Noordeloos, Zutphen en Groningen.
Theo de Groot lardeert zijn verhaal over emigratie met Groninger gedichten en
theater.
De donateursdag van Historie Stedum wordt gehouden op dinsdag 14 april in
Moarstee, D. Triezenbergstraat 32, Stedum. Er zijn twee bijeenkomsten, een in de
middag en een in de avond. De aanvang is respectievelijk om 14.00 uur en om
19.30 uur.
Voor donateurs is de toegang gratis. Niet- donateurs zijn welkom en betalen € 5,-.
André de Graaf
Stichting Historie Stedum
Lokale Kunstwaren
In de etalage bij Thom Binksma op Kampweg 1 wordt in de maand april
geëxposeerd door Anja Vlaskamp.
3
(Op de foto v.l.n.r.: Niek, Mart, Loes, Alice en Johan. Foto: Arend Koenes)
4
In de Kijker
In deze rubriek worden nieuwe of minder bekende bewoners van het dorp Stedum
aan je voorgesteld. Deze keer Alice Schuiling en Johan Appeldoorn en hun
kinderen Niek, Loes en Mart, woonachtig aan de Kampweg 21.
Sinds wanneer wonen jullie in Stedum?
Op 1 oktober zijn we verhuisd van de stad Groningen naar Stedum.
Waar zijn jullie geboren en/of hebben jullie je jeugd doorgebracht?
Alice: ik kom uit de regio, geboren in Kantens en heb in Middelstum op de lagere
school gezeten, nog enige jaren in Bedum gewoond en toen naar de stad
vertrokken en daar gestudeerd.
Johan: Ik zag het levenslicht in Brakel (Gelderland). Eind jaren 80 zijn we verhuisd
naar Finsterwolde en maakte ik kennis met de provincie Groningen. Later zijn we
nog verhuisd naar Drenthe, maar ging ik al snel studeren en op kamers in
Groningen. In Groningen hebben we elkaar ook leren kennen en zijn onze
kinderen geboren.
Wat doe je in het dagelijks leven?
Alice: Ik werk bij Waterschap Noorderzijlvest als gebiedscoördinator. Kort gezegd:
ik hou de ruimtelijke ontwikkelingen in de regio in de gaten en denk mee over de
waterbelangen die daarmee gemoeid zijn.
Johan: ik werk als zelfstandig interim- en projectmanager bedrijfsvoering voor
verschillende opdrachtgevers in zorg, onderwijs en overheden. Daarnaast ben ik
toezichthouder bij twee zorginstellingen.
Niek studeert Industrieel Productontwerp (IPO) aan de Hanze en is met het derde
jaar bezig.
Loes heeft een tussenjaar en werkt bij Van der Valk in Hoogkerk en heeft
daarmee al een mooie scooter bij elkaar gespaard.
Mart zit in de vijfde van de middelbare school. Je kunt hem ook tegen het lijf lopen
tussen de schappen bij de Jumbo in Bedum.
Wat is je favoriete bezigheid?
Alice: sinds we in Stedum wonen zijn klussen en tuinieren favoriet. Ik hou ook van
reizen, skiën, lezen en wandelen. En om fit te blijven loop ik af een toe een rondje
hard.
Johan: ik ben wieler- en schaatsfanaat. In een grijs verleden heb ik wedstrijden
gefietst. Dat is lang geleden, mijn betrokkenheid is er nu als organisator van en
jurylid bij regionale wielerwedstrijden.
Wat staat er aan boven aan jullie wensenlijst?
Het mooie huis waarin we nu wonen gaat al negentig jaar mee en heeft wat
aandacht nodig. Uiteraard is er een uitgebreide klussenlijst. Als die is afgewerkt
kan ons huis er weer jaren tegen.
5
Wat zijn jullie eerste indrukken van het dorp Stedum?
Stedum is een mooi dorp dat zijn oorspronkelijke karakter behouden heeft. We
hebben vanuit huis zicht op de prachtige Bartholomeüskerk. Wat ons naast de
goede contacten opvalt is de nuchtere en vriendelijke sfeer, waar verenigingen en
lokale initiatieven een belangrijke rol spelen. Dit hebben we onder andere ervaren
op het oudjaarsfeest in de Moarstee, een mooi feest voor jong en oud, waar we
met diverse mensen kennis hebben kunnen maken. Komt allen komend jaar!
Waaraan zouden jullie in Stedum willen bijdragen?
Dat we graag een bijdrage willen leveren aan de gemeenschap staat vast, maar
we weten nog niet precies wat dat zal zijn. Johan is goed met sportevenementen
organiseren en Alice heeft verstand van ruimtelijke ordening. Misschien iets in het
verlengde daarvan.
Wat is het antwoord op de vraag van de vorige bewoners: “Welk concert
staat er bovenaan jouw lijstje?”
Een concert van Snow Patrol, in het Stadspark in Groningen (strepen we die af in
juni).
Welke vraag willen jullie de volgende nieuwe bewoner(s) stellen?
Wat was het meest verrassende dat jullie ontdekten nadat jullie hier kwamen
wonen?
Arend Koenes
6
Opbrengst collecteweek Hersenstichting,
26 t/m 31 januari 2026
De huis aan huis collecte voor de
Hersenstichting in januari 2026 heeft in
Stedum € 416,13 opgebracht, iets meer dan
vorig jaar.
Onze dank aan iedereen die heeft bijgedragen.
Pieter Molenaar en Renate Martini
Energieneutraal Stedum
Voorjaar en eindelijk weer de zon in
onze huizen en natuurlijk op de panelen!
StEC houdt op 1 april haar ALV in de
Moarstee. Mocht u komen en nog geen lid zijn, dan is het een goede gelegenheid
om u aan te melden voor slechts 10 euro per jaar. Bent u lid van Energie van Ons,
dan is het lidmaatschap van StEC gratis.
Op duurzaamheidsgebied zijn er weer veel ontwikkelingen; door de nieuwe
energiewet zijn er mogelijkheden om lokaal opgewekte energie ook lokaal weer te
delen. Samen met verschillende partijen proberen we ook bij ons in de omgeving
hieraan mee te werken.
Samen met de gemeente, de woningbouwcoöperatie, betrokken boeren en de
middenstand gaan we hiermee aan de slag.
In mei is Stedum aan de beurt voor woningeigenaren om subsidie voor
verduurzaming van de woning vanuit Nij Begun aan te vragen. Mocht u zich nog
niet hebben aangemeld via Energieploeg (www.energieploeg.nl) of op de website
van Nij Begun hebben gekeken (www.nijbegun.nl) dan raden wij
