De Stedumer – December 2025
DoorRedactie Stedum
Lees hier De Stedumer – December 2025, het dorpsblad van Stedum.
De Stedumer
December 2025
Lichtjes op oorlogsgraven
Woensdagavond 24 december brengen wij weer een lichtje op het oorlogsgraf
van Hendrik Boersema, gefusilleerd op 22 januari 1945 te Dokkum, en zetten wij
lichtjes bij het Monument.
Een jaarlijkse traditie gehouden door heel Nederland. Zie ook www.lichtjes op
oorlogsgraven.nl
Wij verzamelen bij het monument aan de Stationsweg tegen 17.30 uur. Een
gedicht zal worden voorgedragen door een van onze veteranen, Riemke
Oosterbeek. Er zijn lichtjes aanwezig voor de belangstellenden.
Coby Nienhuis
Oranjevereniging
Oud en Nieuwfeest in Moarstee
Beste Stedumers,
Het jaar loopt ten einde en dat willen we
graag gezellig samen vieren! Daarom
nodigen we jullie van harte uit voor een
feestelijke viering van Oud en Nieuw vol
muziek en gezelligheid.
📅 Datum: 1 januari 2026
🕣 Tijd: vanaf 0:30 uur
📍 Locatie: Moarstee
Wat kun je verwachten?
✨ Gezellige muziek met DJ’s Bert en
Martin
✨ Drankjes en een broodje hotdog
✨ Een vrolijke start van 2026!
Neem je beste humeur mee en luid met ons het nieuwe jaar in. Samen maken we
er een onvergetelijke avond van! Graag tot dan!
Dinie, Tamara en Martin
namens de feestweekcommissie
Bij de voorkant
De foto op de omslag vertoont iedere maand het gezicht van een of meerdere Stedumer(s).
De foto hoort bij de rubriek STEDUM doet! waarin Susanna Lemstra Stedumers aan het woord
laat over hun vrijwilligerswerk. Op de foto Susan Bakker. De foto is gemaakt door Lydia
Brookman.
De rubriek STEDUM doet! vindt u op pagina 11 e.v.
2
Stedum MOVES
Klimmen tegen MS-kalender
Op 25 mei 2026 gaan heel veel
Stemers de Mont Ventoux
beklimmen. Hiermee gaan we
wederom geld inzamelen voor het
bestrijden van ziekte MS (Multiple
Sclerose), vandaar de naam
Klimmen tegen MS. Dit doen we
mede om onze dorpsgenoot
Bernhard Hofman, die het
afgelopen jaar aan MS is
overleden, te gedenken.
Als groep Stedum MOVES
organiseren we in 2026 diverse
activiteiten om zoveel mogelijk
geld te verzamelen om de
vreselijke ziekte MS te bestrijden.
Onderstaand een overzicht van
activiteiten die gepland staan.
Datum Activiteit Locatie Tijden Toelichting
3-1-2025 Flessenactie Stedum Hele dag Opbrengst = statiegeld
17-1-2025 Darttoernooi Moarstee 19.00-01.00 uur Reeds vol
Bewonderen, spelen en
26/27-2-2025 Lego-evenement Trefpunt 09.30-16.30 uur
bouwen met lego
Klaverjas- en
28-2-2025 N.n.b. N.n.b. Nadere info volgt
pokeravond
10-4-2025 Hitsteravond Trefpunt 19.00-24.00 uur Spelavond met muziek
Fiets- en wandeltocht voor
Happen, trappen
racefietsers, E-bikers,
19-4-2025 en stappen tegen Trefpunt 13.00-18.00 uur
reguliere fietsers en
MS
wandelaars
Het doel van Stedum MOVES is om het bedrag dat in 2024 is
opgehaald (ruim 20.000 euro) minimaal te evenaren. We
hopen dus van harte dat u/jij als dorpsgenoot aanwezig bent
bij één van de genoemde activiteiten (als deelnemer of
supporter).
Voor info zie ook
https://klimmentegenms.moves.ms/teams/stedum-moves-2
Via deze site kun je natuurlijk ook doneren aan ons team!
Voor meer info, vragen of …. kun je altijd even contact opnemen met Jasper
Tillema of Arend Koenes.
3
Historische vondst Stedum nu in Groninger Museum
De historische vondst uit 1942 van Hoofdstraat 38 is nu te zien in het Groninger
Museum. Toen bij de verbouwing hardboardplaten in de wand van de
achterkamer werden verwijderd, kwamen met potlood geschreven teksten
tevoorschijn. De bouwvakkers van toen hadden een boodschap:
‘Ons land overstroomt door de nazi horden. A.H. Jensema wordt vandaag
ingewijd. (?) Burgemeester. Onze Koningin komt toch terug. Leve de Koningin
weg met de tyran. H. Mars.’1
Op andere stukken hardboard staat: ‘H. Mars timmer aannemers Bedrijf Stedum’;
‘J. de Jong, 27 mei 1942’ en ‘J. Ettema, Lopsterweg 8, Stedum’.
(Groninger Museum Jensema.jpg. Foto: Arjen Jensema)
Op 27 mei 1942 werd Arnold Hommo Jensema (1903 – 1945) geïnstalleerd als
burgemeester van Stedum. Hij was kort daarvoor lid geworden van de NSB. Beide
wethouders – Derk Triezenberg (1873 – 1949) en Pieter Aldert Zandt (1883 – 1956)
– traden na de benoeming van Jensema af en werden vervangen door NSB’ers.
De meistakingen van 1943 waren voor Jensema, toen hij negen maanden
burgemeester was, reden zijn ontslag in te dienen en zijn NSB-lidmaatschap op te
zeggen.
1 De tekst is letterlijk overgenomen, inclusief schrijffouten. Correct is: Ons land is overstroomd door Nazi-horden. A.H.
Jensema wordt vandaag ingewijd (als?) burgemeester. Onze koningin komt toch terug. Leve de koningin en weg met de tiran.
H. Mars. En verder: H. Mars, Timmer- en aannemersbedrijf, Stedum.
4
Stichting Historie Stedum is in april 2025 benaderd door de bewoners van
Hoofdstraat 38, Jaco Jonker en Renate Martini. Omdat we bij Historie Stedum
geen kans zagen de panelen te bewaren, kwamen we terecht bij Museum aan de
A. Dat museum wilde de panelen graag hebben.
Museum aan de A is wegens verbouwing gesloten en heeft een tentoonstelling
ingericht in het Groninger Museum. De bezoeker wordt uitgenodigd mee te
denken welke verhalen aan bod moeten komen na de verbouwing en hoe.
De woning aan de Hoofdstraat 38 werd in 1942 verbouwd in opdracht van P.A.
Zandt. De bouwvakkers hadden toen een boodschap tegen de NSB-
burgemeester. Hun boodschap wordt verstopt. Door af te treden liep A.H.
Jensema misschien wel meer risico.
De tentoonstelling in het Groninger Museum duurt t/m 6 april 2026.
André de Graaf
Stichting Historie Stedum
Afscheid, maar geen einde
Hallo lezers,
Hierbij willen wij mededelen dat onze stichting Huntu Ku Nos
wordt ontbonden, maar het werk gaat gewoon door! We
vinden het jammer dat er teveel geld naar kosten gaat om de
stichting in stand te houden en willen liever vanaf nu
rechtstreeks doneren via Youth with a mission Aruba
(YWAM Aruba). Degenen die hier voor werken zijn Erik en Hanneke waar we
goed contact mee hebben. Als je het werk wat we gestart zijn wil blijven steunen
kun je je gift rechtstreeks overmaken op: Youth With a Mission Aruba NL84
RABO 0149 7915 69 (ANBI aftrekbaar voor de belasting). Je kunt ook even een
kijkje nemen op hun website: https://ywamaruba.com. Het geld wat nog op de
bankrekening stond van onze stichting is overgemaakt naar YWAM Aruba.
Wij willen iedereen hartelijk bedanken voor alle steun afgelopen jaren, zonder
steun hadden wij dit project niet kunnen opzetten!
Raul en Petra Kock
5
Energieneutraal Stedum
Op 20 november jl. hebben we samen met
onze collega Energiecoöperaties in de
gemeente Eemsdelta
een samenwerkings-
overeenkomst
getekend. Door kennis
en krachten te bundelen
willen we de
energietransitie
betaalbaar houden en
zorgen dat iedereen
mee kan doen.
Door samen op te
trekken hopen we dat
het haalbaar is dat in
2050 alle woningen en
bedrijfspanden
aardgasvrij zijn.
Zoals we al eerder hebben gemeld hebben we samen met de GrEK (Groninger
Energie Koepel) een Plan van Aanpak geschreven om een Dorpsuitvoeringsplan
te maken. Het Plan van Aanpak kunt u op de website (www. duurzaamstedum.nl)
vinden. Wij hebben het ondertussen besproken met de gemeente en zij staan er
positief tegenover dat we deze aanpak kiezen. Alleen de ondersteuning door de
GrEK kost geld en de middelen zijn niet direct voor handen; gelukkig dienen
nieuwe mogelijkheden zich aan.
Vanuit Nij Begun is er geld beschikbaar voor de leefbaarheid in de dorpen: hoe
zien de dorpsbewoners de toekomst van het dorp! Hiervoor is voor Stedum 1
miljoen euro beschikbaar. Deze vraag sluit nauw aan bij hoe we met de GrEK een
Dorpsuitvoeringsplan gaan maken. We proberen in samenwerking met
Dorpsbelangen dat ons plan in de Dorpsvisie een plek krijgt en onderdeel wordt
van het grotere geheel.
Dat was het voor deze keer. Mocht u lid willen worden, vragen of opmerkingen
hebben, mail ons gerust op duurzaamstedum@gmail.com.
Informatie over ons en alle relevante informatie kunt u ook vinden op
www.duurzaamstedum.com
Fransje, Anja en Lydia
Stedumer Energie Coöperatie
6
Op foto – achterste rij van links naar rechts: Marinus, Thijs en Carlijn
– op voorste rij van links naar rechts: Chanine, Madelon en Josien
(f
